Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

419 - Degree in Geography and Land Management

28311 - Population Geography


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
28311 - Population Geography
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
419 - Degree in Geography and Land Management
ECTS:
6.0
Year:
2
Semester:
First semester
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

The goals of the subject are the knowledge of the foundations, concepts and methods of the geographical analysis of the population, the understanding of the processes and explanatory factors of the diversity of characteristics and behaviour of the demographic systems and the interrelations with the territorial system.

These approaches and goals are aligned with the following Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations Agenda 2030, so that the acquisition of the learning results of the subject provides skills and competence to contribute to some extent to their achievement:

- OB1: End of poverty.

- OB3: Health and Wellness.

- OB4: Quality Education.

- OB5: Gender Equality.

- OB10: Reduction of Inequalities

- OB11: Sustainable Cities and Communities

- OB16: Peace, Justice and Strong Institutions

2. Learning results

Correct use of fundamental concepts and terms in Population Geography

Interpret and assess the complexity of the factors and processes involved in the differentiation of territorial demographic systems.

Identify the rates of evolution of the world's populations and their spatial effects.

To argue the importance of the structural characteristics of populations.

To understand the relevance of the study of population within territorial systems.

Identify, select and evaluate the main databases for the study of the population.

Correctly apply methods and techniques of population analysis.

3. Syllabus

Unit I: Introduction to the study of Population Geography.

Unit II: Spatial distribution of the population.

Unit III: Population structure.

Unit IV: Dynamics of demographic systems.

Unit V: Spatial mobility of populations.

Unit VI: Population growth, sustainability and policies

4. Academic activities

- Master class, where the contents of the subject are presented, promoting participation

- Problem solving and case studies: analysis and handling of sources; graphic and cartographic treatment applied to the population, interpretation and commentary of documents

- Special practices: Field trip or visit

- Personal study

- Evaluation test

5. Assessment system

The subject will be assessed by the continuous assessment system by means of the following activities:

Test 1. Delivery of a portfolio integrated by practices related to the different thematic units. (50%) Test 2. Written test of theoretical and practical knowledge that includes short or objective questions, outlines and comments. (50%)

Assessment criteria: Correctness in the development, structure and formal presentation of the papers; accuracy in the contents; adequacy of the methodology applied; correct use of bibliography and other materials. The final theoretical and practical testwill evaluate the clarity and accuracy of the answers to the questions asked.


Curso Académico: 2023/24

419 - Graduado en Geografía y Ordenación del Territorio

28311 - Geografía de la población


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
28311 - Geografía de la población
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
419 - Graduado en Geografía y Ordenación del Territorio
Créditos:
6.0
Curso:
2
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

La asignatura tiene como objetivos el conocimiento de los fundamentos, conceptos y métodos del análisis geográfico de la población, la comprensión de los procesos y factores explicativos de la diversidad de características y comportamiento de los sistemas demográficos y las interrelaciones con el sistema territorial.
Estos planteamientos y objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de la Agenda 2030 de Naciones Unidas, de tal manera que la adquisición de los resultados de aprendizaje de la asignatura proporciona capacitación y competencia para contribuir en cierta medida a su logro:
• OB1: Fin de la pobreza.
• OB3: Salud y bienestar.
• OB4: Educación de calidad.
• OB5: Igualdad de género.
• OB10: Reducción de las desigualdades
• OB11: Ciudades y comunidades sostenibles
• OB16: Paz, justicia e instituciones sólidas.

2. Resultados de aprendizaje

Utilizar correctamente los conceptos y términos fundamentales en Geografía de la Población
Interpretar y valorar la complejidad de los factores y procesos que intervienen en la diferenciación de los sistemas demográficos territoriales.
Identificar los ritmos de evolución de las poblaciones del mundo y sus efectos espaciales.
Argumentar la importancia de las características estructurales de las poblaciones.
Entender la relevancia del estudio de la población dentro de los sistemas territoriales.
Identificar, seleccionar y valorar las principales bases de datos para el estudio de la población.
Aplicar correctamente métodos y técnicas de análisis de la población.

3. Programa de la asignatura

Tema I: Introducción al estudio de la Geografía de la Población.
Tema II: Distribución espacial de la población.
Tema III: Estructura de la población.
Tema IV: Dinámica de los sistemas demográficos.
Tema V: Movilidad espacial de las poblaciones.
Tema VI: El crecimiento demográfico, sostenibilidad y políticas

4. Actividades académicas

- Clase magistral, donde se presentan los contenidos de la asignatura, promoviendo la participación
- Resolución de problemas y casos: análisis y manejo de fuentes; tratamiento gráfico y cartográfico aplicado a la población, interpretación y comentario de documentos
- Prácticas especiales: Salida de campo o visita
- Estudio personal
- Prueba de evaluación

5. Sistema de evaluación

La asignatura se evaluará solo en la modalidad de evaluación global mediante las siguientes actividades:
Prueba 1. Entrega de un portafolio integrado por prácticas relativas a las diferentes unidades temáticas. (50%)
Prueba 2. Prueba escrita de conocimientos teórico- prácticos que incluye, preguntas cortas u objetivas, esquemas y comentarios. (50%)
Criterios de evaluación: Corrección en el desarrollo, estructura y presentación formal de los trabajos; precisión en los contenidos; adecuación de la metodología aplicada; uso correcto de bibliografía y otros materiales. En la prueba final teórico práctica se evaluará la claridad y rigor de la respuesta en relación a las preguntas formuladas.